Headerbild

Anders Rydén, Linjeloppet

 

IMG_Ryden

World Masters Cycling Classic
Klass: Herrar 50-52 år, 76 km (2 varv på varvbana)

St Johann, gråmulet, 10 grader, uppehåll. Uppvärmningen är kritisk eftersom värsta backen kommer ganska direkt, efter 2 km och förhandstipsen talar om hårdkörning direkt.
Rullar in i startfållan 10 min före partenza. Får plats i första ledet på startlinjen. Försöker se cool ut när fotografen gör sitt jobb. Lång väntan på klockan. Vill bara iväg. Pang! Skottet brinner av och 45 åkare från 16 länder ger sig iväg. Jag sätter mig direkt på masterbilen som släpper fältet efter 500 m, racet är igång.

Jag sitter högt i klungan och har koll på fältet, spänd på vad som skulle hända i backen. Backen Huberhöhe är drygt 2 km lång och klättrar 95 höjdmetrar i 5 trappsteg med omkring 7% lutning. Jag åker med kompaktdrev så det går på stora klingan, 50/21 och 50/19 i stående partier. Klättringen börjar ganska snällt, men efterhand trissas farten upp, men inga attacker. Samlad klunga, jag sitter mitt i, puls 169 s/m, skönt att slippa sladda och få jaga utför.
Efter backen går det mer eller mindre utför i 10 km. Här avlöser attackerna varandra i ett. Det gäller bara att välja när man ska gå med attacken eller avvakta tills farten trissas upp med hjälp av tåg bakifrån. Farten pendlar mellan 40 och 60 km/h. Samtidigt gäller det att ligga kloss an í klungan så man inte tappar positioner. Blir det luckor kan man bli avhängd när det går undan. Jag sitter hela tiden i översta tredjedelen.

Nästa backe går upp mot kyrkan i Schwendt. Den är 1,4 km och stiger 56 m med en maxlutning på 7%. Också här körs det på bra men utan attacker. Så en snabb utförslöpa innan vägen vänder tillbaka i Kössen mot start/mål i St Johann. Den vägen är ganska flack men går i svagt motlut mest hela vägen. Här attackeras på nytt om och om igen. Och det är inga dåliga attacker. Fullt spett bakifrån på 53/11. Farten pendlar mellan 35 och 50 km/h. Slutligen kommer det iväg en grupp som fylls på till 14 man. Jag sitter kvar i huvudklungan som verkar vara rätt nöjd med att slippa de mest attackglada åkarna. Klungan gör några tama försök att jaga ikapp utbrytargruppen, men varje gång spricker det pga att det är svårt att organisera jakten.

Andra gången i Huberhöhe gick som första gången men något lugnare. Med 40 km hård körning i benen var jag nöjd med att kunna sitta med högt i klungan. Andra varvet gick lugnare nu när vi tappat kontakten med utbrytarna och alltför få var intresserade av hålla fart. Och så plötsligt går det iväg ett gäng till. 4 st. Illa, där skulle jag varit med, men icke! När attackerna går kommer det som tåg bakifrån och det fort som bara f-n. Ska man med får man kugga upp och ge allt man har med en gång, dvs om vägen ligger fri. Om man tvekar det minsta åker man inte ifatt 4 man på flykt.

Med 2 km kvar börjar det gå undan och alla vill ha en bra position. Det trycks på ordentligt och nu gäller det att ta alla möjliga luckor i klungan och inte släppa till en centimeter. Trångt som attan. Sista högerböjen med 500 m kvar går ut på målrakan, lång med mängder med flaggor, värsta proffsfinishen. Jag ligger på 2:a hjul och farten är 45 km/h. Jag petar i sista kuggen och jagar stående i bocken med alla krafter jag kan uppbringa och möter slutligen mållinjen i 59 km/h. Mycket nöjd och exalterad!