Etapp fem och sex i Tour de l'Avenir
2012-09-04 i Allmänt
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från Svenska Cykelförbundet.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSEn nedbantad kungaetapp, mängder med höjdmeter och ett olyckligt skobyte – i alperna avgjordes Tour de l'Avenir.
– Visst hade vi hoppats på lite bättre resultat för svenskarna i tävlingen, men vi tar med oss mycket härifrån till VM om ett par veckor, säger förbundskapten Glenn Magnusson.
Tävlingens tilltänkta kungaetapp blev kraftigt nedskuren när det under fredagsmorgonen började snöa på Col de la Madeleine. Starten flyttades till Bathie och banan blev endast 45 kilometer lång. Till stor del handlade den korta dagen om en rejäl uppförskörning till Les Saisies. Jonas Ahsltrand och Robert Pölder hade lämnat Tour de l’Avenir efter den fjärde etappen, och kvar i matchen fanns Tobias Ludvigsson, Philip Lindau, Kim Magnusson och Mats Andersson. Bland dessa svenska cyklister var Ludvigsson den som körde bäst uppför och gick i mål på en 16:e plats. Efter den näst sista etappen avancerade han ytterligare ett kliv till en 15:e plats i totalen.
Vann gjorde kazaken Alexey Lutsenko som strax innan mål spurtade om amerikanen Ian Boswell. Warren Barguil från Frankrike var kvar i den gula ledartröjan.
Den sjätte och avslutande etappen var 85 kilometer lång och bjöd på många höjdmeter. Återigen gick det fort från start och många cyklister tappade redan i den första klättringen till Col de la Forclaz. Uppför andra berget satt Tobias Ludvigsson med i tätgruppen, men fick problem med sina skor och tvingades göra ett kort stopp. Därefter blev det omöjligt för honom att gå ikapp igen. Han slutade dagen på en 26:e plats, och blev 17:e i totalen. Warren Barguil, Frankrike, blev tvåa i etappen och totalvinnare i Tour de l’Avenir.
Förbundskapten Glenn Magnusson sammanfattar tävlingen:
– För de svenska cyklisterna har det här varit väldigt bra träning – inte minst med tanke på VM i Valkenburg om ett par veckor. De har fått cykla ihop, de har fått mycket bättre koll på motståndarna, och de har fått köra en hel del i tuff terräng.
Skribent Åsa Ericsson
Kontaktperson Glenn Magnusson glennmagnusson@scf.se